Suiker is één van de meest verslavende stoffen die ook nog eens erg gemakkelijk te verkrijgen is. Toch is het beter om niet teveel suiker binnen te krijgen.

In dit artikel vertel ik wat suiker is en welke 5 voordelen suikervrij eten voor jou kan bieden.

Wat is suiker?

Suiker is van oorsprong een natuurlijk product. Als we kijken naar fruit, dan bevat deze fructose (fruitsuikers). Ook groente en honing bevatten suikers.

De suiker die wij kennen, is allang niet meer de gezonde suiker uit de natuur. Deze geraffineerde suiker (sucrose) wordt gehaald uit suikerriet en suikerbiet. Deze suiker is gezuiverd en ontdaan van zijn vitaminen en mineralen. Dat wordt vervolgens verkocht als kristalsuiker wat men gebruikt voor de koffie of thee, maar deze suiker wordt ook verwerkt in vele voedingsmiddelen.

Wat is de functie van suiker?

Suiker en zetmeel behoren samen tot de calorieën die koolhydraten worden genoemd. Suikervrij eten wordt daarom ook wel koolhydraatarm eten genoemd. Koolhydraten heb je nodig voor je dagelijkse energievoorziening.

Deze koolhydraten worden door het lichaam omgezet in een aantal bouwstoffen, waarvan glucose de meest belangrijke is. Deze glucose wordt via het bloed verspreid door het hele lichaam. Vooral onze hersenen gebruiken glucose als brandstof. Dus zonder glucose (oftewel suikers) zullen onze hersenen minder goed functioneren.

Waarom word je dik van suiker?

Suiker is een echte dikmaker, maar dat geldt lang niet voor alle soorten suikers, wat wel vaak wordt gedacht.

Het zijn vooral de geraffineerde suikers die het probleem zijn. Dit zijn bewerkte suikers die je kan vinden in onder andere gebak, koek, snoep en chips. Juist deze geraffineerde suikers zijn zo dikmakend vanwege de suikerpieken die ze veroorzaken.

Deze suikers worden namelijk erg snel opgenomen in het lichaam, waardoor je in korte tijd beschikt over veel energie. Als je op dat moment niet flink gaat sporten, heeft het lichaam dus helemaal niet zoveel energie nodig. En juist dan beslist het lichaam om de energie op te slaan als vet. Eigenlijk heel slim toch?

Als je natuurlijke voedingsmiddelen eet die suiker bevatten zoals fruit, dan worden de suikers veel langzamer opgenomen door het lichaam. De vezels in het fruit vertragen namelijk de vertering. Zo krijgt je lichaam op een meer geleidelijke manier nieuwe energie en gaat het minder snel vet opslaan.

5 voordelen van suikervrij eten

Let op: Met suikervrij eten bedoel ik het vermijden van alle voeding met geraffineerde suikers.

Laten we eens bekijken welke voordelen suikervrij eten allemaal met zich meebrengt:

  • Gewichtsverlies
    Geraffineerde suikers hebben een hele grote invloed op je gewicht vanwege de suikerpieken, waarbij je lichaam de energie gaat opslaan als vet. Met suikervrij eten zal je lichaam juist meer vet verbranden.
  • Meer energie
    Dat klinkt misschien gek, omdat suiker juist een bron is van energie. Maar bij suikervrij eten, zal je suikerspiegel stabieler worden. Vooral dan zul je merken dat je langer energie hebt over de hele dag zonder dipjes.
  • Drang naar zoetigheid verdwijnt
    Suikervrij eten is in het begin misschien erg lastig, omdat de drang naar zoetigheid groot is. Maar na een aantal dagen of weken verdwijnt deze drang bijna volledig. Vervolgens zul je geen moeite meer hebben om suikervrij te eten. Hierbij is het wel belangrijk om ook voeding met kunstmatige zoetstoffen te vermijden.
  • Smaakpapillen veranderen
    Wist je dat je smaakpapillen al na 3 dagen veranderen als je suikervrij eet? Aardbeien, druiven en ander fruit zal opeens veel zoeter (en dus lekkerder) smaken als voorheen. Na verloop van tijd vind je zelfs snoep en gebak te zoet.
  • Betere weerstand
    Producten met geraffineerde suikers bevatten vaak veel lege calorieën, oftewel weinig gezonde voedingsstoffen. Als je deze producten dus vermijd is de kans groot dat je juist heel gezond gaat eten, waardoor je in het geheel veel gezonder wordt.
Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Comments are closed.