Het belang van communicatie

De communicatie is belangrijk voor de gehele samenleving. Het is hetgeen waardoor we contact met elkaar hebben en waardoor we elkaar begrijpen, althans proberen te begrijpen. Door communicatie kunnen we beslissingen nemen, meningen uitwisselen en overleggen. Goede communicatie is echter niet vanzelfsprekend. Je zult vaak merken dat jij denkt dat je duidelijk bent geweest, maar dat de ontvanger het totaal anders heeft opgevat. Je ziet dit ook vaak terug in het bedrijfsleven. De communicatie-uitingen van een bedrijf zijn niet altijd even duidelijk voor de beoogde ontvangers. Wat voor een bedrijf het meest logische op aarde lijkt, kan door een ander helemaal niet begrepen worden. Door op een goede manier informatie uit te wisselen, begrijp je elkaar beter en wordt het contact sterker.

 

Communicatie van bedrijven

Er bestaan tal van communicatiemiddelen. De meeste bedrijven maken gebruik van deze middelen om te informeren, meer naamsbekendheid te krijgen en om producten of diensten aan te prijzen. Voor elk doeleinde is een ander communicatiemiddel nodig. Als bedrijf wil je je doelgroep bereiken. Het kan ook zijn dat je op een effectievere manier met je collega’s wilt communiceren. Narrowcasting is hier een goed middel voor. Dit zijn schermen waarop informatie wordt vertoond: schermcommunicatie. Daarnaast is het een onderscheidende manier en je valt op bij je doelgroep of de beoogde ontvangers. Heb je een winkel? Plaats dan een narrowcasting-scherm. Door middel van aantrekkelijke beelden, lok jij de klanten zo je winkel in. Ook in een dokterspraktijk is het een goed middel om patiënten op de hoogte te stellen van de laatste ontwikkelingen binnen de praktijk en eventuele vakantiedagen. We worden altijd erg geprikkeld door van alles om ons heen en dus ook door dynamische en bewegende beelden. Zorg er wel voor dat je aansprekende content op je schermen plaatst. Je ziet de schermen ook vaak terug op stations of andere wachtplaatsen.

 

Narrowcasting intern gebruiken

Je kunt narrowcasting op verschillende manieren toepassen. Het is bijvoorbeeld ook een goed middel om je collega’s op de hoogte te houden. Plaats de schermen bij het koffiezetapparaat, in wachtruimtes en in de kantine. Is er iemand jarig? Laat dit weten via het scherm. Je kunt ook de behaalde resultaten laten zien of de data van belangrijke dagen en eventueel een personeelsuitje. Werk je in een heel groot bedrijf en ben je iets kwijtgeraakt? Plaats dan een oproep op het scherm. Op deze manier kun je op een effectieve manier communiceren.

Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+Share on FacebookPin on PinterestEmail this to someone

Comments are closed.