Beter slapen met behulp van supplementen

Voldoende slaap krijgen is ontzettend belangrijk voor je gezondheid. Een goede nachtrust heeft enorm veel voordelen. Slapen helpt het lichaam en de hersenen om goed te functioneren. Tijdens het slapen zullen spieren en organen herstellen van de inspanningen van die dag en voel je je de dag erna een stuk fitter. Daarbij kan een goede nachtrust ervoor zorgen dat je zaken beter onthoudt, je sneller en gemakkelijker leert en je creativiteit verbetert. Tevens wordt voldoende slapen gelinkt aan een lager risico op diabetes, obesitas en hartziektes. Goed slapen is echter niet voor iedereen vanzelfsprekend. Een slechte nachtrust is enorm vervelend en kan diverse oorzaken hebben. Het hebben van minder stress of meer beweging kunnen bijdragen aan een betere nachtrust. Ook zijn er supplementen die kunnen bijdragen aan een betere nachtrust. Hieronder leest u meer over een paar van de bekendste supplementen.

Melatonine

Melatonine is een hormoon dat het lichaam zelf produceert. Dit hormoon geeft aan signaal aan de hersenen wanneer het tijd is om te gaan slapen. Wanneer het hormoon wordt aangemaakt en afgegeven is afhankelijk van het tijdstip. In de avond stijgen de waarden en in de ochtend dalen deze. Wanneer de melatoninecyclus verstoord is, kunnen melatonine supplementen worden geslikt. Ook kan melatonine de algehele slaapkwaliteit verbeteren voor personen met een slaapaandoening. De geadviseerde hoeveelheid aan melatonine betreft 0,3 milligram. Aangeraden wordt om melatonine enkel korte periodes te gebruiken.

5-HTP

5-hydroxytryptofaan (HTP) is een voorloper van het slaaphormoon melatonine en ‘geluks’ stofje serotonine. 5-HTP is indirect betrokken bij de aanmaak van beiden en wordt hierdoor in verband gebracht met een betere nachtrust. 5-HTP wordt snel opgenomen in de bloedbaan. Het wordt daarom aangeraden om de capsules vlak voor het slapen in te nemen, bij voorkeur op een lege maag. Vermijd vervolgens felle lichten van een smartphone-, tablet- of computerscherp. Het licht kan de aanmaak van melatonine onderdrukken.

L-tryptofaan

Ook L-tryptofaan is geschikt als slaap supplement. Het is een aminozuur dat je via voeding of supplementen binnenkrijgt. L-tryptofaan wordt door het lichaam omgezet in serotonine en melatonine en werkt rustgevend.

Magnesium

Een lichaam heeft voldoende magnesium nodig om goed te kunnen slapen. Een magnesiumtekort kan een mogelijke oorzaak zijn van slaapproblemen. Magnesium heeft een ontspannend effect op het lichaam en de geest. Bij een tekort aan magnesium kunnen supplementen worden geslikt om de slaapkwaliteit te verbeteren. Wilt u meer weten over dit onderwerp kijken dan op de website Slaapwijzer.net. Hier vindt je alle informatie over Magnesium.

Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Reageer op deze blog