De promotie van je boek blijkt vaak een grote uitdaging

Een goed geschreven boek zal weinig worden verkocht met slechte promotie en een slecht geschreven boek kan vaak worden verkocht met de juiste promotie. Ook zijn er tegenwoordig tal van manieren om je eigen boek te promoten en op de markt te brengen. Toch blijkt het bij veel mensen vaak een moeilijke opgave om de juiste manier te kiezen en deze op een ideale manier te benutten. Wij zetten de verschillende methoden op een rij.

Wat zijn de promotiemethoden van mijn boek?

Bij het promoten van een eigen boek is het de kunst om een goede combinatie te maken van de juiste methoden en de methoden die worden gekozen op de juiste manier in te zetten. Hieronder hebben wij diverse methoden met een korte uitleg. Uitgebreide uitwerkingen met gratis downloadbare documenten over de verschillende methoden vind je via de volgende link: https://www.pumbo.nl/diensten/promotie.

  • Het verspreiden van persberichten: Schrijf een persbericht en verstuur deze naar kranten en bladen waar jouw doelgroep zich bevindt. Vaak is dit makkelijker gezegd dat gedaan. Een persbericht opstellen kan een lastige opgave zijn. Op het internet zijn veel handleidingen te vinden voor het opstellen van eigen persberichten en daarnaast zijn er bureaus die je hierbij kunnen helpen. Succesvolle persberichten kunnen veel publiciteit opleveren en in veel gevallen ook nog eens gratis ook!
  • Een koppeling met het Centraal Boekhuis: je kunt ook een koppeling maken met het Centraal Boekhuis. Dit is de grootste dienstverlener in Nederland voor de logistiek van boeken van de Nederlandse taal. Je boek kan zo terecht komen bij 2.500 boekhandels in Nederland.
  • Een interview maken voor je boek: Bij het verkopen van een boek is het belangrijk om professioneel en als expert van je vakgebied over te komen. Er is geen betere manier om dat te doen dan door een professioneel interview te houden en deze op te nemen. In samenwerking met verschillende bedrijven kan er een camera worden meegenomen en zorgt een interviewer voor het stellen van de vragen. De video kan vervolgens worden verspreid via de eigen website, via andere websites en tijdens een nieuwsbriefmailing bij de doelgroep onder de aandacht worden gebracht.
  • De inzet van social media: Tegenwoordig begeeft vrijwel iedereen zich op social media. De meeste platformen zijn gratis gebruik van te maken en voor extra publiciteit kun je met een beperkt budget al een relatief grote doelgroep bereiken. Daarbij is het wel belangrijk om de juiste middelen in te zetten en dit op de juiste manier aan te pakken.
  • Offline promotie: Iedereen die een boek uitbrengt of andere producten en diensten verkoopt maakt uitvoerig gebruik van de online methoden. En dat is ook wel zo slim. Maar dat betekent niet dat de offline methoden niet meer werken. Vergeet deze dus ook niet in te zetten. Denk aan het maken van posters, flyers en veel andere handige middelen.

 

 

Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Reageer op deze blog