De do’s en dont’s bij een relatiegeschenk

Bij het geven van relatiegeschenken komt meer bij kijken dan veel mensen denken. Er zijn verschillende factoren die een relatiegeschenk maken of kraken. Wil je een geslaagd relatiegeschenk weggeven is het dus verstandig om rekening te houden met de volgende punten.

Vaker dan één keer

De do in deze alinea is om vaker dan alleen rond het einde van het jaar een relatiegeschenk te geven. De don’t is dat je niet te vaak cadeaus moet geven.

Over het algemeen worden de relatiegeschenken gegeven rond de kerst. Dit is redelijk normaal. Echter is het ook niet verkeerd om een cadeau/ geschenk te geven wanneer er een grote opdracht met die partij is afgerond. Op die manier zullen ze zich meer realiseren dat hun aanwezigheid en werkzaamheden worden gewaardeerd dan wanneer ze enkel een relatiegeschenk in december krijgen. Daarnaast krijgen zij in december naar alle waarschijnlijkheid van meerdere relaties geschenken, hierdoor zal jouw relatiegeschenk minder aandacht krijgen dan wanneer je dit geschenk geeft na een geslaagde opdracht.

Originaliteit

De do is hier uiteraard de originaliteit, de don’t ligt dan erg voor de hand: het normale geschenk.

Een belangrijk onderdeel van een relatiegeschenk is de originaliteit. Het geschenk moet een gedachte overbrengen dat je erover na hebt gedacht. Indien het geschenk verrassend uit de hoek komt is de kans groot dat de ontvangende partij dit langer onthoudt dan een simpel cadeau. Originele cadeau’s zijn bijvoorbeeld een fles wijn met een gepersonaliseerd etiket, bedrukte koffiekopjes met een originele tekst of foto erop en uiteraard zijn er nog vele andere originele relatiegeschenken te bedenken.

Persoonlijk

Wat in de alinea hierboven ook al naar voren kwam is dat een relatiegeschenk persoonlijk (do) moet zijn en niet onpersoonlijk (don’t). Een verstandig idee is om een geschenk uit te zoeken die bij jouw bedrijf past, bij jouw bedrijf of jouw verhaal. Daarnaast is het ook verstandig om te kijken wat bij jouw klant past. Indien hij het geschenk ook daadwerkelijk gebruikt zal hij deze persoonlijke boodschap die jij over probeert te dragen begrijpen en zal hij naar alle waarschijnlijkheid vaker aan jouw bedrijf denken dan voorheen.

Niet te gek

Ondanks dat het cadeau origineel moet zijn, is het wel de bedoeling dat deze simpel is (do). Het cadeau moet niet te duur of te groot zijn (don’t), indien dat het geval is kan de relatie denken dat je hem probeert om te kopen. Aan de andere kant is het ook niet de bedoeling dat er kwalitatief lage en te goedkope cadeaus worden weggegeven. Dit kan namelijk ook in het verkeerde keelgat schieten bij de relatie. Er kan dan gedacht worden dat de relatie niet serieus genomen wordt of dat er niet genoeg waardering is voor de relatie.

 

Voor het geven van een goed relatiegeschenk moet er dus rekening gehouden worden met verschillende factoren. Indien met de bovenstaande factoren rekening gehouden wordt is de kans op een geslaagd relatiegeschenk al een stuk groter dan voor het lezen van dit artikel.

Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Reageer op deze blog