Herman De Coninck “Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had”

Muziek- en danstheatervoorstelling Herman De Coninck

20 jaar geleden stierf Mechels dichter Herman de Coninck. Leerlingen en leerkrachten van het Stedelijk Conservatorium voor Muziek, Woord & Dans te Mechelen maken speciaal voor deze gelegenheid ‘Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had’, een unieke muziek- en danstheatervoorstelling waarbij de speelse en fijnzinnige poëzie van Herman de Coninck hét uitgangspunt vormt. 

Geef me eindelijk wat ik altijd al had voor Herman De ConinckGeef me nu eindelijk wat ik altijd al had is een bruisende voorstelling in het kader van de viering rond 175 jaar Conservatorium, waar Herman de Coninck trouwens zelf leerling was!

Geef mij alles en zeg het is niets
Geef mij niets en zeg dat is alles
Geef mij mezelf, geef mij jou
Ik heb gezocht naar wist ik maar wat
Geef mij nu eindelijk wat ik altijd al had

Poëzie vormt de basis voor de theatervoorstelling, en dat is uniek !

Het gebeurt niet zo vaak in Vlaanderen dat poëzie de basis vormt van een theatervoorstelling. Daarom is het fantastisch dat het Conservatorium van Mechelen voor haar 175-jarige bestaan voluit voor poëzie van haar oud-leerling Herman de Coninck kiest. Herman bazuint zijn liefde voor de taal uit zoals ook te horen zal zijn in de voorstelling: “Ik wil de taal dynamiteren tot een gebeurtenis waar veel mensen naar komen kijken”.

Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had is een wervelende mix geworden van dans, spel, poëzie en muziek. De energieke spelersgroep, samengesteld uit de verschillende disciplines van het conservatorium, staat een hele voorstelling lang op de scène.

Herman De Coninck MechelenJongeren tussen 10 en 22 jaar hebben wekelijks drie uur gewerkt aan deze muziektheatervoorstelling. Vorig schooljaar maakten ze kennis met de viewpoint- en soundpaint technieken waarvan we in de opvoering dankbaar gebruik maken.

De performance kent geen vertrouwde verhaalstructuur maar groeide organisch en associatief. De gedichten komen stuk voor stuk uit de gelijknamige bloemlezing van auteur en weduwe van Herman De Coninck, Kristien Hemmerechts. Als vurige pleitbezorgster van het werk van haar man zorgde ze tijdens de repetities met de studenten voor de nodige duiding bij de gedichten.

Poëziegeheimen van Herman de Coninck

Herman de Coninck schreef speelse en fijnzinnige poëzie over liefde, verlangen en verlies. Voor kinderen en jongeren zijn zijn gedichten niet altijd even toegankelijk; ze zijn immers van een misleidende eenvoud. Hoe meer je ze leest, hoe meer de gedichten zeggen. Men leest “Herman leerde zijn volk poëzie lezen naar analogie met Hendrik Conscience die zijn volk gewoon leerde lezen. Dat is waar. De poëzie van Herman zet aan tot lezen en spelen en werkt voor iedereen!

Kristien Hemmerechts vertelt dat het haar bevreemdde wanneer persoonlijke dingen of voorwerpen in een gedicht van Herman belandden. Ze vond zoiets niet altijd even fijn: niet alles moest immers voer worden voor poëzie. Na het horen van enkele pittige anekdotes was het voor onze jongeren plots veel makkelijker om de gedichten van Herman te begrijpen en te vertellen; de poëzie begon te spreken via hun lichaam, hun stem, hun gedachten, hun interpretaties en hun beleving. Hermans poëzie veroverde hun harten.

Herman De Coninck muziektheatervoorstelling Conservatorium MechelenOp hun beurt verklanken ze de gedichten soms vurig passioneel, af en toe schoorvoetend, op een ander moment scanderend, even later weer liefdevol. Altijd een beetje kwetsbaar, vaak spannend, enkele keren luid zingend of op verrassende ogenblikken zachtjes fluisterend.

Hoe begin je in godsnaam aan zo’n selectie van honderden gedichten?

Vrij snel ontdekten we in de Conincks poëzieverzameling enkele kapstokken waaraan we de dramaturgie van onze voorstelling konden ophangen: de vele paradoxen (tussen praten en zwijgen, tussen hebben en zijn, het nu dat nooit is, het hier dat nergens is, het willen leven en het hunkeren naar de dood), de werkelijkheid met de niet te tellen anekdotes, gedichten over obsessies zoals zijn liefde voor sneeuw of flamingo’s en zintuigen”, aldus Sara Vanderstappen en Willem Verheyden, regisseurs van dienst.

Veelgevraagd sideman in de jazz-, pop- en theaterwereld Dree Peremans componeerde/ arrangeerde de muziek samen met jazzpianist Pierre Anckaert.  Clarissa Wedding-Jennes verzorgt de choreografie. Meer dan 300 leerlingen van het conservatorium werken mee aan deze jubileumproductie in het kader van 175 jaar Conservatorium Mechelen !!!

Alle praktische info te lezen op Mechelen op zijn Best

Met dank aan Infoblogger.nl

Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Comments are closed.