Leerlijn rekenen onder de loep

Zit jouw kind op de basisschool? Dan gaat het zeker veel rekenen krijgen. Elke dag staat er minstens een uur rekenen op het programma voor basisschoolleerlingen vanaf groep 3. Dit begint natuurlijk redelijk eenvoudig met optellen en aftrekken van één cijfer, maar eindigt in groep 8 met redactiesommen waarin leerlingen kommagetallen, breuken en procenten moet kennen.
Er is gelukkig een logische opbouw in het rekenen op de basisschool. Die opbouw leggen we je in dit artikel uit.

Rekenen in groep 3

In groep 3 beginnen leerlingen met het echte rekenen conform een lesmethode. Vaak is er in groep 1 en 2 wel degelijk aandacht aan rekenonderwijs besteed, maar dit is van een andere orde.
Omdat kinderen in groep 3 nog maar net leren lezen en schrijven, wordt het stap voor stap opgebouwd en wordt er niet veel meer gedaan dan getalbegrip en optellen en aftrekken van kleine getallen (tot aan de 20). Ook wordt de honderdlijn verkend en wordt er tot en met 100 geteld.
Kinderen in groep 3 maken ook kennis met geldrekenen en klokkijken (tijd).

Rekenen in groep 4

In groep 4 wordt tot aan de 100 gerekend met optellen en aftrekken, maar wordt ook een start gemaakt met delen en vermenigvuldigen. Het hangt een beetje af van welke lesmethode er gebruikt wordt in hoeverre leerlingen delen en vermenigvuldigen aangeleerd krijgen. Op de Cito-toetsen is dit nog puur de basis. Je hoeft dus niet bang te zijn dat kinderen in groep 4 (met een verkeerde methode) niet op de Cito-toets voorbereid worden.
Ook het rekenen met geld en tijd krijgt in groep 4 een vervolg.

Rekenen in groep 5

Groep 5 is het jaar waarin kinderen hun tafeldiploma moeten hebben. Ze moeten moeiteloos tafels op kunnen noemen als 6 x 5 en 9 x 7. Ook de tafels van 11 en 12 worden veelal verkend in groep 5, maar zijn niet noodzakelijk.
Tijd en geld krijgen ruimte in groep 5, wanneer ook de digitale tijden geïntroduceerd worden (soms gebeurt dit ook pas in groep 6). Kinderen maken kennis met breuken en met meten.
De optel- en aftreksommen gaan – net als het getalbegrip – tot aan de 1.000.

Rekenen in groep 6

Zeer belangrijk is het rekenonderwijs in groep 6, omdat hier echt de verandering richting de bovenbouw (groep 7 en 8) plaatsvindt. Kinderen krijgen veel nieuwe stof tot zich, zoals breuken (allerlei bewerkingen), kommagetallen (allerlei bewerkingen) en procenten (allerlei bewerkingen). Op zich blijven deze bewerkingen nog vrij in de basis, maar ze zijn wel heel erg belangrijk voor het verdere rekenonderwijs.
Wat betreft optellen, aftrekken en getalbegrip gaat groep 6 door tot 10.000. Ook liggen de tafels niet stil in groep 6 en wordt er – als het goed is – nog regelmatig een tafeltoets gehouden. Kinderen hebben de tafels namelijk heel hard nodig als ze aan grotere bewerkingen toekomen.

Rekenen in groep 7

Groep 7 krijgt de eerste belangrijke toets die de basisschool afneemt, namelijk de Entreetoets. Rekenen gaat nu tot 100.000 en wordt ook echt “rekenen met grote getallen” genoemd. Verder staat alles op het menu: van oppervlakte, inhoud en omtrek tot optellen, aftrekken en vermenigvuldigen en delen met breuken. Van rekenen met kommagetallen tot rekenen met procenten. Ook leren kinderen een verhaal uit een context te halen (ook wel redactiesom genoemd).
In de Entreetoets worden deze vaardigheden getoetst en moeten kinderen laten zien wat ze bij is gebleven.

Rekenen in groep 8

Hoewel groep 8 vooral een herhalingsjaar is van groep 7 en de belangrijkste stof achter de kiezen is, wordt deze stof in groep 8 wel verder uitgebouwd. Delen van gehelen bij breuken, rekenen met procenten en kommagetallen, maten en gewichten en geld en een korte introductie in wiskunde horen bij groep 8. Ook vindt er in groep 8 de laatste toets plaats: de Cito-toets. Hier worden alle vaardigheden (en met name die vanaf groep 6) nog eens flink getoetst.

Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Google+
Google+
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Reageer op deze blog