Nuon en Vandebron passen regels omtrent te hoge waarborgsommen aan

Je wilt een energiecontract afsluiten en opeens word je geconfronteerd met een hoge waarborgsom. Je komt er vervolgens achter dat de reden voor deze waarborgsom energie een negatieve kredietscore is of een negatieve regioscore. Dit voorval overkomt jaarlijks meerdere consumenten.

Kredietscore energieconsument

Voordat een energiecontract afgesloten wordt, wordt er gekeken naar de kredietscore van nieuwe klanten. Dit is op te vragen bij verschillende kredietinformatiebureaus, zoals Experian, Focum en EDM. Wanneer er een negatieve kredietscore wordt geconstateerd, wordt de energieafnemer gezien als een klant met een hoger risico, waardoor er vaak een hoge waarborgsom betaald moet worden. Deze waarborgsom kan behoorlijk oplopen. Daarnaast komt het zelfs voor dat klanten helemaal geen contract mogen afsluiten.

Regioscore energie afnemer

Ook de regio waarin de consument woont, is van belang bij het krijgen van een eventuele waarborgsom. Een regioscore wordt door kredietinformatiebureaus toegekend op basis van de woonplaats van de consument. Er wordt bepaald of de omgeving van de consument een eventuele risicozone is. Wanneer de buurt een negatieve risicoscore heeft, betaal je een hogere waarborgsom.

Meldpunt ‘De dupe van je data’

Sinds de consumentenbond in november 2016 het meldpunt ‘De dupe van je data’ heeft geopend, zijn er ongeveer 50 meldingen binnen gekomen over het betalen van te hoge waarborgsommen. Daarnaast vinden de consumenten dat er slecht geïnformeerd wordt. De twee energieleveranciers die het meest genoemd werden, waren Nuon en Vandebron. In februari 2017 heeft de consumentenbond actie ondernomen en de energieleveranciers opgeroepen om te kijken of dit anders kan. Energieleverancier Vandebron besloot als eerste om veranderingen aan te brengen in het huidige systeem.

Ook Nuon besloot dat het anders kon

Gelukkig zag ook Nuon in dat het anders moest, waardoor de regels bij Nuon zijn aangepast. De regioscore wordt niet meer meegenomen in de beoordeling van nieuwe energieafnemers. Ook is Nuon van plan om betere uitleg te geven over de regels omtrent de kredietscore. De klanten die hiermee te maken hebben, krijgen een brief thuisgestuurd met meer informatie. Daarnaast kunnen nieuwe klanten geïnformeerd worden via de website, klantenservice en de verkopers.

Ben jij ook dupe van jouw data?

Heb jij ook een negatieve beoordeling gekregen van een energieleverancier? Omdat je bijvoorbeeld in een gebied woont met een negatieve regioscore of vanwege een onterechte, negatieve kredietscore? Met als gevolg dat je helemaal geen klant mocht worden of dat je een hoge waarborgsom moest betalen? Vertel dan ook jouw verhaal op: www.consumentenbond.nl/dupevanjedata.

Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Reageer op deze blog