Tips om u beter te focussen op uw core business

Elk bedrijf weet bij opstart vaak precies wat het wil doen, welk product het wil aanbieden en welke waarden het hanteert. Naarmate het bedrijf groeit kan de ‘core business’ ervan vaak op de achtergrond komen te liggen en dat gebeurt meestal doordat er erg veel bijkomend werk is: van administratie tot formaliteiten, het zijn allemaal zaken die wel belangrijk zijn voor een succesvol bedrijf maar eigenlijk op zich weinig te maken hebben met wat de onderneming doet!

Als u zich wilt kunnen blijven focussen op uw core business, dan is het een goed idee om van bepaalde van die verantwoordelijkheden af te geraken. Dit kunt u natuurlijk niet doen door ze links te laten leggen, maar er zijn wel andere manieren!

Hoe kunt u zich beter focussen op uw core business?

De core business is de kernactiviteit van uw bedrijf zelf: schoenen verkopen, accountancy diensten aanbieden, enzovoort. Hieronder vindt u enkele handige tips om meer energie en tijd over te houden voor uw eigen core business!

1. De administratie van uw winkel uitbesteden

Administratie is erg belangrijk binnen elk soort bedrijf, maar het is ook een bezigheid die heel wat tijd en energie vraagt. En laat ons eerlijk zijn, de leukste bezigheid is het ook niet. U kunt gelukkig de administratie van uw winkel uitbesteden aan een professional. Op die manier bespaart u heel wat tijd en energie voor uw core business én bent u zeker dat de administratie ook goed wordt beheerd!

2. Laat u niet afleiden door andere bedrijfsactiviteiten

Vervolgens is het een goed idee om regelmatig een soort van vergadering te houden (met uzelf of met werknemers), waarbij u opnieuw voor het bedrijf duidelijk maakt wat de hoofdactiviteit precies is. Het is heel gemakkelijk voor ondernemingen om energie te steken in bijkomende services en producten, maar daardoor zal de niche waarin u actief bent minder duidelijk zijn en uw service verwateren. Blijf u dus focussen op uw hoofdactiviteit!

3. Verdeel het werk goed

Ten slotte is het aangeraden om alle functies en werkzaamheden binnen uw onderneming op een doeltreffende manier te verdelen. Als werknemers duidelijk weten welke taken ze hebben, dan zullen ze zich er ook allemaal beter op kunnen focussen en er beter in zijn. Het resultaat is dat u zich ook zelf meer met de core business van uw onderneming kunt bezighouden – want dat is toch precies waarom u uw bedrijf hebt opgestart?

Deel dit bericht op Social MediaTweet about this on Twitter
Twitter
Share on LinkedIn
Linkedin
Share on Facebook
Facebook
Pin on Pinterest
Pinterest
Email this to someone
email

Reageer op deze blog